خانه قايق بادباني ؛ تبلور معماري مدرن در ويلاسازي روسي

 

 

 

" خانه قايق بادباني " در سپتامبر 2012 توسط شركت لندني ِ معماران رابين مونوتي به اتمام رسيده است. اين خانه با مساحت 875 متر مربع، به يك طرح برجسته در خط ساحلي كريمه تبديل گشته است. اين خانه از چهار آپارتمان قابل اجاره، همراه با يك مكان نگهداري قايق بادباني در طبقه همكف تشكيل شده است كه به وسيله پلكاني متصل به برج اصلي با يكديگر در ارتباط مي باشند.

 

اين آپارتمان ها، مناظر زيبا و جذابي از دريا و كوه هاي اطراف را ارائه مي دهند و اتصالي مستقيم با محيط زيست ساحلي اطراف آن برقرار كرده اند.

 

در سال 2011، كارفرماي اوكرايني بنا، اين زمين واقع در كرانه فوروس، كه متعلق به گروه فولاد دونتسك بوده است را بدست آورد. خط ساحلي كريمه، با آب و هوايي شبيه به مديترانه و مناظر چشمگير، به عنوان ريويراي روسيه شناخته شده است ( ريويرا، نام ناحيه ساحلي فرانسه و ايتاليا در اطراف درياي مديترانه مي باشد.) . فوروس در جنوبي ترين قسمت جزيره كريمه واقع شده است و با داشتن 30 كيلومتر خط ساحلي، يكي از محبوب ترين مناطق ساحلي اوكراين مي باشد. اين ساحل، داراي ميراث غني سياسي و معماري نيز مي باشد ؛ خانه ساحلي گورباچف، رئيس جمهور اسبق اتحاد جماهير شوروي و يانوكوويچ، رئيس جمهور كنوني اوكراين همراه با كاخ هاي باشكوه و كليساهايي از دوران تزاري در اين منطقه قرار دارند.

 

 

خانه قايق بادباني، پاسخي معاصر به سنت ويلاسازي روسيه مي باشد. طراحي رابين مونوتي، قطعا مدرن و در عين حال آشكار، سرزنده و مورد توجه مردم مي باشد. اين امري مهم ست براي كشوري كه يادآور رژيم سركوب گر شوروي و وابستگيش به معماري زبره كاري بوده است.

كارفرماي پروژه در ابتدا به فضاي نگهداري زمستاني ِ قايق بادباني نياز داشته و سپس تصميم به اضافه نمودن سه آپارتمان اجاره اي و محلي براي اقامت كاپيتان قايق گرفته است. چالش اوليه و مهم اين طراحي، چگونگي استيلا نيافتن درب بزرگ مورد نياز قايق بر نماي خانه بوده است. يكي ديگر از چالش هاي طرح، زمين شيب دار آن در منطقه ي زلزله خيز بوده است كه به علت نزديكي به دريا، در آب و هواي نامساعد مي تواند از آب شور و خورنده ي دريا خيس گردد.

طراحي با فضاي نگهداري قايق با ابعاد 7 و 15 متر و ارتفاع 6 متر آغاز مي گردد كه دسترسي آن از طريق يك درب ريلي بزرگ در مقابل نما صورت گرفته است. پيشنهاد رابين مونوتي در برابر درب 7 متري و چشم اندازهاي وسيع و چشمگير خانه به درياي سياه، ايجاد سه حجم متمايز و مشخص در بالاي محل نگهداري قايق بوده است. با ايجاد تعادل ميان اين احجام، اين طرح تراس هاي جداگانه اي به هر سطح بخشيده است كه مناظري بي بديل و دسترسي آسان به فضاي باز را ارائه مي دهند.

" خانه قايق بادباني يك تركيب ارگانيك است. " مونوتي توضيح مي دهد : " ما با قرار دادن باكْسي براي قايق، طراحي را شروع كرديم ؛ سپس قسمت هاي مسكوني را همراه با تراس ها در كنار آن قرار داديم و در آخر برج پلكاني را اضافه نموديم. اين ساختمان در نزديكي دريا و افق باز قرار دارد. ما خواسته ايم كه مردم، محيط اطراف خود را تجربه كنند ؛ صداي آب، نسيم دريا، تغييرات نور، تغيير دما و حتي طعم شور هوا ؛ گويي كه بر روي يك قايق بادباني قرار گرفته اند. "

در آپارتمان هاي اصلي، محيط بيرون با 9 متر پنجره ي سراسري به فضاي داخلي پيوند مي خورد و چشم اندازي يكپارچه از دريا را نمايان مي سازد. هنگامي كه اين پنجره ها باز گردند، به نظر مي رسد كه شما در فضايي باز اما سرپوشيده زندگي مي كنيد. دريچه هايي همانند مزغل كشتي ها، تم دريايي خانه را دنبال مي كنند و تهويه خانه را سهولت مي بخشند.

خوابگاه كاپيتان و طبقه اول، امكانات محل هاي اقامت چون استوديو فلت را دارا مي باشند و آپارتمان هاي دو خوابه در طبقه سوم و چهارم استقرار يافته اند. تمامي آپارتمان ها با مبلمان ايتاليايي سفيد با كيفيت بالا، مبله گشته اند.

اين ساختمان به طور كامل از بتون مسلح ساخته شده است تا استقامت كافي در برابر زلزله هاي منطقه و حفاظت لازم در مقابل طوفان هاي زمستاني را داشته باشد.

تلاش هوشمندانه اي جهت كم كردن خروج نور به محيط بيرون ساختمان انجام گرفته است ؛ تا ميهمانان در شب، از چشم انداز طبيعي ِ تلالو ماه و ستارگان در دريا بهره ببرند. به منظور جذب حداقل نور آفتاب و همچنين به قصد افزايش برجستگي و نمايان بودن ساختمان، رنگ سفيد مايل به كرمي، براي نماي بيرون در نظر گرفته شده است.

 

 

 

Yacht House

 


 

Yacht House

 


 

نماي داخلي - Yacht House

 


 

نماي داخلي - Yacht House

 


 

نماي خارجي - Yacht House

 


 

پلان طبقه همكف

 


 

پلان طبقه اول

 


 

پلان طبقه دوم

 


 

پلان طبقه سوم

 


 

پلان طبقه چهارم

 


 

نماي جنوب غرب

 


 

نماي شمال شرق

 


 

نماي جنوب شرق

 


 

نماي شمال غرب

 


 

برش

 


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کتابخانه تخصصی معماری ، خانه قايق بادباني ؛ تبلور معماري مدرن در ويلاسازي روسي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 17 / 12 / 1392برچسب:خانه قايق بادباني ؛ تبلور معماري مدرن در ويلاسازي روسي-کتابخانه تخصصی معماری, | 7:18 بعد از ظهر | نویسنده : مهسا |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.